نوشته شده توسط : محمد

از گروهمان بریم بالا خوب است

حكايت زبان سرخ و سر سبز خداداد عزيزى در فوتبال ايران، حكايت امروز و ديروز نيست. او از روزى كه در فوتبال ايران مطرح شد، هميشه حرفش را زده، هر چند كه در بسيارى از جاها به ضررش تمام شده اما باز هم حرفش را مى زند، هرچند كه مى داندباز هم ضربه خواهد خورد. در روزهايى كه استراليا، كره شمالى، ژاپن و كره جنوبى با بهترين تيم هاى دنيا بازى مى كنند، براى خدادادقابل درك نيست كه چطور اميدوار به قهرمانى در جام ملت هاى آسيا هستيم و قول قهرمانى در اين مسابقات را مى دهيم. گفت و گو با وى را بخوانيد:
جام جهانى به زودى شروع مى شود، از اينكه تيم ملى ايران در اين تورنمنت حضور ندارد، چه احساسى دارى؟
- احساس خوبى نداريم و همه ناراحتيم، دلمان مى خواست تيم ملى در جام جهانى مى بود و در بزرگترين رويداد فوتبال جهان شركت مى كرد. اين اتفاق افتخارى براى تمام ايرانيان و به خصوص ما فوتبالى ها است.
• در مورد جام جهانى امسال چه صحبتى داريد؟
- فكر مى كنم بازى هاى امسال خيلى پرفشار و سخت است. هر چه رو به جلو مى رويم، فوتبال سخت تر مى شود و تيم ها راحت نمى بازند.من بازى دوستانه كره شمالى و يونان را ديدم و يونان در اين ديدار تيم دست و پا بسته اى بود و كره شمالى بايد مى برد. سطح مسابقات بالا است و كار تيم ها سخت است.
• فكر مى كنيد كدام تيم ها فيناليست شوند؟
- پيش بينى مشكل است اما آرژانتين، برزيل، اسپانيا، هلند و انگليس تيم هاى خوبى هستند. دوست دارم آرژانتين به فينال برسد و تيم بعدى اش مهم نيست. دوست دارم به خاطر شخص مارادونا و مسى، آرژانتين قهرمان شود.
• عده اى معتقدند مارادونا مربى بزرگى نيست.در اين رابطه چه صحبتى داريد؟
- غير فوتبالى ها از اين حرف ها زياد مى زنند. مارادونا تيمش را به جام جهانى آورده و طبق نظرسنجى فيفا، يكى از ۳ شانس قهرمانى مسابقات است.
• فكر مى كنيد كدام تيم پديده مسابقات مى شود؟
- نمى دانم اما استراليا تيم خوبى است و مى تواند پديده شود. ساحل عاج هم تيم خوبى است اما تيم هاى آفريقايى تا حالا به مراحل نهايى نرسيده اند. فكر مى كنم استراليا پديده مسابقات مى شود.
• كدام بازيكن پديده بازى ها خواهد بود؟
- ليونل مسى چون تا حالا درجام جهانى نبوده و اولين جام جهانى اش را تجربه مى كند. وين رونى هم هست. فكر مى كنم اين ۲ نفر شرايط بهترى نسبت به بقيه دارند.
• از ديدن بازى مسى چقدر لذت مى بريد؟
- من كلا از ديدن بازى ۳ نفر لذت مى برم. اول مارادونا كه ديگر مادر گيتى چنين فوتباليستى نزايد. مارادونا فرض نمى كند مربى باشد يا سرپرست يا بازيكن، ماردونا يدونه است و آرزو دارم او را از نزديك ببينم. در مورد حواشى اطراف او هم بايد بگويم كه اطراف آدم هاى بزرگ حرف و حديث زياد است. مارادونا كسى بود كه به تنهايى يك تيم را در يك تورنمنت مثل ليگ يا جام جهانى قهرمان مى كرد. بعد از او هم زيدان بود كه واقعا نابغه بود.
ليونل مسى هم در حال حاضر يك كلاس بالاتر از فوتبال دنيا بازى مى كند ولى در سطح ملى كارش سخت است چون سن كمى دارد اما نابغه است. اميدوارم مسى با آرژانتين بتواند قهرمان شود اما براى او زود است كه يك نفره بتواند تيم را قهرمان كند چون پختگى كامل را ندارد.
• مى شود گفت اين جام جهانى جام ستاره ها است؟
- همه جامها جام ستاره ها بوده و فوتبال بدون ستاره معنى و مفهوم ندارد. البته فوتبال ما با همه جاى دنيا فرق دارد اما در دنيا فوتبال را به اسم ستاره ها مى شناسند تبليغات مال ستاره ها است و اگر ستاره نباشد ۹۰ هزار نفر به استاديوم نمى روند تا بازى مسى يا رونالدو را ببينند. ستاره ها مربى را بزرگ مى كنند. تيم ملى ايران در سال ۱۹۹۶ پر از ستاره بود و تا سال ۲۰۰۶ در فوتبال آسيا آقايى كرد و از زمانى كه ستاره هايى مثل دايى، خاكپور و عابدزاده رفتند، چرا جايگاهى ندارد. ما با استراليا در تهران يك - يك مساوى كرديم و در ملبورن ۲- ۲ شديم و به جام جهانى صعود كرديم اما چرا؟ چون توانايى اش را داشتيم. شكى نيست كه ستاره ها فوتبال مى سازند.
• با توجه به حضور ستاره ها چرا در فوتبال ايران سقف قرارداد تعيين شده است؟
- نمى دانم چه بگويم ، اين حرف نه اينكه منطقى نيست بلكه خنده دار است. بازيكنى كه پارسال ۷۰۰ ميليون گرفته، چطور امسال ۳۵۰ ميليون بگيرد؟ شما نمى توانيد روى ستاره هاى قيمت بگذاريد و اين سقف قرارداد راه كلك زدن و كلاهبردارى را باز مى كند.
• چطور؟
- چون وقتى يك بازيكن ۷۰۰ ميليون مى گيرد،  مى رود و ماليات ۷۰۰ ميليون را مى دهد اما اگر ۳۵۰ ميليون قرارداد ببندد ماليات كمترى مى دهد اما ۳۵۰ ميليون بقيه را زير ميزى مى گيرد.
• پس چرا اين قانون وضع شده است؟
- نمى دانم، واقعا نمى دانم و نمى توانم درك كنم. يكى مرا توجيه كند.
• اين قانون چه كمكى به پيشرفت فوتبال ايران مى كند؟
- سقف قرارداد چه پيشرفتى براى فوتبال ما دارد؟ بازيكن اصلا قيمت ندارد. يك زمانى بود كه عرق و پيراهن مهم بود و دوره اين حرف ها گذشته و نسل فوتبال عوض شده است. اين كارها باعث پسرفت فوتبال ما مى شود. هيچ جاى دنيا چنين قوانينى نيست. اصلا آبراموويچ دوست دارد همه شركت هاى نفتى اش را بفروشد و مسى را به چلسى ببرد به كسى ربطى ندارد. اما اينجا نمى دانم كارشناس و مشاور چه كسانى هستند كه اين قوانين وضع مى شود.
• در مورد ليست تيم ملى كه به تازگى اعلام شده، چه نظرى داريد؟
- من اصلا ليست تيم ملى را نديدم و نگاه نمى كنم چون اين خانه از پاى بست خراب است فقط يك حرف مى زنم. الان عربستان با اسپانيا، ژاپن با انگليس و
كره جنوبى و كره شمالى با يونان بازى مى كنند و بعد از آن هم در جام جهانى با تيم هاى خوب دنيا بازى مى كنند و با تمام قوا در جام ملت هاى آسيا حاضر مى شوند.حالا ما چطور ادعا كنيم كه قهرمان جام ملت هاى آسيا مى شويم ؟
استراليا، كره شمالى، ژاپن وكره جنوبى با قدرت هاى دنيا بازى مى كنند اما تيم ما با چه تيمى بازى مى كند؟ هنوز نفرات خودمان را هم نمى شناسيم و چطور مى خواهيم قهرمان شويم. من با فريب دادن مردم مخالفم. مثل اينكه درس نخوانيم و كنكور نفر اول بشويم ، مگر مى شود؟
جام ملت هاى آسيا از اين خبرها نيست يعنى هيچ جا اينطورى نيست و بايد زحمت كشيد تا موفق شد.
• يعنى در جام ملت ها منتظر درخشش تيم ملى نباشيم؟
- در فوتبال هيچى معلوم نيست اما اگر از همين گروهى كه داريم ، صعود كنيم ، خوب است.
• واقعا؟
- اين نظر من است زمان قلعه نويى هم گفتم اگر از گروهمان صعود كنيم خوب است اما در مراحل بعد به مشكل مى خوريم كه خورديم.الان هم همين است.
• براى فصل بعد تصميمى گرفته ايد؟
- نه، هيچ صحبتى با هيچ تيمى نكرده ام.
• بحث استيل آذين كه مطرح شده بود، صحت داشت؟
- استيل آذين از تيم هاى خوب ايران است و هركسى دوست دارد در اين تيم كار كند اما به من پيشنهاد مربيگرى نشده بود و بحث ديگرى با آجرلو داشتيم اما اگر پيشنهاد بشود ، حتما قبول مى كنم.
• و راحت هم قهرمان مى شويد، درست است؟
- به شرطى كه بازيكن بگيرند ، اين تيم مى تواند قهرمان شود اما كار راحتى نيست.



:: موضوعات مرتبط: لیگ برتر و غیره , ,
:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : 21 تير 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد